Ik doe elk jaar aan alternatief vasten. Vorig jaar geen Facebook, het jaar daarvoor geen televisie. Maar omdat ik televisie tegenwoordig nauwelijks meer kijk en ik Facebook nodig heb voor mijn bedrijf ( waar laat ik anders deze hersenspinsels) moest ik dit jaar tot iets anders komen.

Wat kun je laten wat je wel voelt. Iets waar je teveel energie aan spendeert en wat je weghoudt van God. Na heel wat denkwerk kwam ik tot ‘me zorgen maken’. Het is iets wat ik stiekem best vaak doe, een slechte gewoonte en houdt me weg van God. Het leek me een prima plan.

Dat was voordat de Corona crisis losbarstte. Inmiddels had ik toch liever voor het Facebook vasten of televisie vasten gekozen en zelfs die woestijn begint aanlokkelijk te klinken (1,5 m moet daar goed komen). Laten we het positief stellen: dit jaar is het zeker een uitdaging.

Ik vermoed zomaar dat ik niet de enige ben die zich nu zorgen maakt. Is het niet om wat Corona met jou, je gezin, je familie en je vrienden gaat doen, dan wel om de gevolgen van Corona. Hoe houd je alle ballen in de lucht met thuiswerken en thuis zittende kinderen? Heb je straks nog wel een bedrijf of baan? Hoe kun je nu bijdragen in deze veranderende wereld? Hoe kun je nu jouw plek vinden, terwijl alles op losse schroeven lijkt te staan?

Hoe reëel bovenstaande zorgen ook zijn. Het je zorgen maken brengt je niet dichter bij een oplossing en kost je je rust en veel energie. Energie die je ook in positieve zin kunt gebruiken. Om het je zorgen maken te stoppen heb ik hieronder wat tips voor je.

Herkennen

De uitdaging begint al met het herkennen van ‘je zorgen maken’. Al voordat het in je hoofd begint te gonzen is er vaak al een klein ongemakkelijk gevoel ergens in je lichaam. Het is zaak dit te herkennen voordat het daadwerkelijk in je hoofd beland en daar niet alleen al je aandacht opeist maar je ook gevoelig maakt voor uitbarstingen die niet perse op het slachtoffer gericht hadden hoeven zijn.

Dit betekent dat je je bewust moet zijn van dat eerste gevoel. En dit doe je door regelmatig te voelen in je lichaam hoe het er voor staat. Let op, de zorgen kunnen ontstaan na het zien, lezen of horen van nieuwsberichten maar ze kunnen ook zomaar oppoppen. Zaak dus om regelmatig even bij jezelf in te checken. Zo’n check-in is het nalopen van elk deel van je lichaam en per deel bekijken wat je daar voelt. Ga je vooral geen zorgen maken over wat je voelt en of je iets voelt want dan mis je het doel van de oefening, maar kijk gewoon wat er is. Merk je dat je een bepaalde spanning voelt, dan heb je dat dus gewoon herkend.

Op het moment dat je hebt herkend dat je je zorgen maakt, ben je er nog niet mee gestopt. Het is energie slurpend om er mee door te gaan. Ik vertel je zo mijn strategie, maar omdat niet iedereen gelovig is, deel ik ook een paar andere strategieën. Want he, als God iedereen een vrije keuze heeft gegeven, waarom zou ik je Hem dan wel opdringen.

Stop strategie 1

De eerste strategie is om de zorg te stoppen. Dit doe je door drie keer hard stop stop stop te roepen en hierbij ook handbewegingen (je handen van je af bewegen ✋) te maken. En diep in te ademen. Maak een bewuste keuze om te stoppen met je zorgen te maken En ga je daarna bezig houden met  positievere gedachten. Denk bijvoorbeeld aan iets moois of fijns. Komt de gedachte weer terug dan herhaal je deze oefening.

Stop strategie 2

Een tweede strategie is om, als je merkt dat je je zorgen maakt, je te richten op waar je dankbaar voor kunt zijn. In elke situatie is er wel iets. Soms iets heel kleins, soms wat groters. Het dankbaar zijn geeft je weer positieve energie en brengt de zorgen naar de achtergrond. Het zal in het begin niet meevallen om meteen iets te ontdekken waar je dankbaar voor kunt zijn, maar hoe meer je hiermee oefent hoe sneller ze op gaan komen.

Stop strategie 3

Een derde strategie is jezelf afleiden door iets te gaan doen wat al je aandacht nodig heeft. Bijvoorbeeld sporten, in tuin werken of een moeilijke puzzel oplossen.

Stop strategie 4

De vierde, mijn eigen, strategie is die van de zorgen opschrijven en deze direct via gebed bij God te brengen. Soms spaar ik er een aantal op voor een later moment (daarom schrijf ik ze op) maar over het algemeen werkt het het beste om meteen naar Hem te gaan. Zo’n gebed geeft me elke keer weer de rust die ik nodig heb. Zowel in mijn hart als in mijn hoofd.

Heb je je zorgen gestopt met een van deze strategieën, dan kun je je met de teruggevonden rust en energie gaan richten op de dingen waar je wel invloed op hebt. En misschien wel een klein stapje zetten in de richting van jouw grote doel.
Wat ga jij doen?

Gratis Werkboek

van Waakvlam naar Passievuur op je werk

Ben jij je lol in je werk kwijt, heb je vaker geen zin om te werken dan wel? Zit je vast maar weet je niet wat er anders moet. Ben je je passie kwijt, of is het nog maar een heel klein waakvlammetje in je? Wil jij je weer vol vuur voelen als je nadenkt over je werk of er met anderen over praat? Wil je elke dag weer vol energie aan de slag? Wil jij aan de slag om dat vuurtje te laten ontvlammen? Download dan nu het werkboek van waakvlam naar passievuur in je werk.

Hierin ontdek je wat essentiële punten zijn van jouw werk passie. Lees je de 6 meest gemaakte fouten bij het terugvinden van je werk passie. En krijg je drie oefeningen om het waakvlammetje te laten ontvlammen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *