Doe rustig aan! Ik geef hem in tijden van vermoeidheid of ziekte vaak mee aan coachees, vrienden en familie. En ook al wordt ie niet uitgesproken, je ziet ze denken “Jaaaahaaaa”. Ze weten het allemaal, rustig aan doen is goed voor je.

Maar hoe doe je dat dan? Wat als je morgen weer op je werk wordt verwacht voor die belangrijke presentatie, wat als er een, twee of meer hongerige kinderen op je zitten te wachten en wat als die berg was vandaag weer niet door de kabouters is aangepakt. Hoe doe je dan rustig aan?

Ik geef je hieronder drie tips:

De eerste is, heel simpel gezegd, rustig aan doen is een keuze. Het is een vorm van prioriteiten stellen. Wat is belangrijker? Jij of de was? Jij of je werk? Jij of een super gezonde maaltijd voor je kinderen?

De tweede is, nagaan wat er echt van je wordt gevraagd. Misschien is het je opgevallen dat ik de laatste keuze bij tip 1 anders heb geformuleerd: van hongerige kinderen naar een super gezonde maaltijd voor je kinderen. En dat heb ik bewust gedaan. Die hongerige kinderen kunnen namelijk voor een valstrik zorgen.

Het is natuurlijk belangrijk dat je kinderen eten krijgen en daarmee voelt het dat dat best ten kosten mag gaan van jouw energie of gezondheid. Maar in dit geval gaat het er om hoe je die vraag invult en hoeveel die van jouw energie of gezondheid mag vragen. Ja, je kinderen moeten eten. Nee, dat hoeft geen 3 gangen diner te zijn. En ja, dat mag je dus invullen op basis van JOUW gezondheid en energie. Zorg er dus voor dat als je de prioritering van tip 1 inzet, je de juiste dingen invult. En dat geldt voor kinderen, maar net zo goed voor werk hè.

De derde tip is nagaan wat er zou gebeuren als je het echt niet zou kunnen, bijvoorbeeld doordat je zo ziek bent dat je alleen in bed kunt liggen. Wordt je dan nog steeds op je werk verwacht? Hebben die kinderen dan nog steeds honger? Blijft die was dan nog steeds liggen? Nee hè, over het algemeen ontstaat er dan een oplossing voor al die problemen en voor al die dingen die onontkoombaar moeten.

Wat houdt je nu dan nog tegen om die oplossingen nu al niet in te zetten om te voorkomen dat je vermoeidheid erger wordt of je daadwerkelijk ziek in bed komt te liggen?

Wil je dat ik met je meedenk over hoe jij rustig aan kunt doen? Laat me dat dan even weten door middel van een mail.

Kom in contact:

0 reacties